tisdag 17 november 2015

Final exams

Idag satte elevernas provvecka igång. De kommer att ha ett prov i alla ämnen för att lärarna ska veta var de står, precis som i Finland. Först i turen var vårt engelska prov. Det var deppigt värre. Man började på alvar ifrågasätta sin kompetens som lärare.

Under våra engelskalektioner har vi inte hunnit långt, på grund av den låga standarden. Vi har endast hunnit behandla enkla hälsningsfraser, klassrumsord och färgerna under tre veckors tid. Då eleverna fick proven framför sig såg de flesta ut som frågetecken. Det var precis som om många aldrig skulle ha sett orden eller färgerna förr. Det kan å ena sidan bero på att eleverna kände sig pressade och nervösa inför provsituationen eftersom vi haft liknande uppgifter under lektionerna och de då gjort bra ifrån sig. Å andra sidan kan deras brist på kunskap och initiativsförmåga bero på att de är vana vid att skriva av det som lärarna skriver på tavlan och har mycket svårt att tänka själv och göra saker på egen hand. Endast några av våra 9 elever fick ner något vettigt på sitt papper. Resten bara gissade eller klottrade något eget. Vi är inte ens säkra på om alla förstod att vi hade prov och ingen hade garanterat övat där hemma.

Efter rasten var det dags för prov i swahili. Det var inte heller någon höjdare. Klass två satt sysslolösa medan klass ett och tre skrev sina prov. Klass ett hade mycket svårt med att få något till pappers och det slutade med att läraren dikterade vad eleverna skulle skriva. Inte så givande precis. Det ger ju ingen riktigt bild över elevernas kunskapsnivå. Vi måste absolut ta och diskutera detta med lärarna, för detta är inte okej.


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar