tisdag 24 november 2015

Morning run

På söndag morgon sprang jag min första löprunda här i Afrika. Hemma springer jag ofta men på grund av hettan och allt program har det inte blivit av förrän nu. Det blev en 20 minuters runda från volontärhuset upp till Nyegezi corner och tillbaka. Hälften av vägen längs de små sandvägarna och hälften längs huvudvägen. Jag kom på idén först klockan tio så svalt var det inte. Tippar på 35 grader. Löprundan var en upplevelse för sig. Här i Tanzania springer ingen. Även om någon går raskt vänder man på huvudet. Så det var många som var nyfikna över vad jag höll på med. Och så den lilla detaljen att jag är vit. Bara det skulle ha räckt. Barn sprang efter mig, dalladallan tutade eller stannade (antagligen för att de trodde jag hade bråttom någonstans), människor ropade och andra bara stirrade. "Why are you running?" hörde jag också. Det var minsann skönt att komma hem och stänga porten bakom sig. Ifred får man minsann inte vara. Men det var trots allt skönt att röra på sig och förhoppningsvis något jag hinner med igen. Så man inte behöver börja helt från noll då man kommer hem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar