onsdag 4 november 2015

Lärarmöte

Idag hade vi ett möte med klassens lärare. Vi berättade om skolsystemet i Finland och gick bland annat igenom hur viktigt det är för en lärare att var medveten om VAD hen undervisar, VARFÖR och HUR. Det skall alltid finnas ett mål med undervisningen och inte handla om tidsfördriv på elevernas bekostnad. Vi poängterade även att man som lärare inte ständigt behöver sitta med telefonen i handen under lektionstid (ett stort problem här. Whatsapp är viktigare än eleverna..), utan att man lika bra kan göra det på rasterna. Mot slutet av mötet skissade vi tillsammans upp ett schema med tydliga lektionstider och raster, som vi ska prova på från och med nästa vecka. Det blir spännande att se hur det går i praktiken. För tillfället följer lärarna inget system alls, utan undervisar då/om de har lust.

Det var bra att ha mötet redan nu så att både eleverna och lärarna hinner vänja sig vid systemet, före vi själva åker hem. Två av lärarna verkade ta åt sig och var tacksamma över informationen de fick. Den tredje tror jag inte förstod vad vi talade om. Eller inte ville förstå. Men det hade vi räknat med. Alla kan inte ta kritik eller feedback.

Differentiering (uppgifter enligt elevernas kunskapsnivå) var ingen av lärarna trots allt ivriga att prova på. De såg det som arbetsamt, om inte omöjligt att genomföra. Om det kommer en ny elev i mitten av skolåret tyckte lärarna det är helt okej att alla andra elever inte går vidare utan väntar och repeterar det som gåtts igenom för att den nya eleven ska hinna ikapp. "Alla måste ju ha samma prov i slutet av året". Att sådant. Men polepole (slowly slowly), ska vi nog få förändringar till stånd.    


Faraji och Malulu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar