tisdag 3 november 2015

Rullstolen

Idag efter skolan var till stan tillsammans med vår kollega Peter och tittade på en rullstol åt Juma. Han som varje dag bärs till skolan av sin farmor. Det fanns endast modeller för vuxna, så vi satt in en beställning för två olika rullstolar för barn. Nästa veckas tisdag tar vi Juma med till stan för att provsitta dem, för att se vilken som passar bäst.

För att ha råd med rullstolen kommer vi att ordna en insamling som ni gärna får delta i. Allt från små till större slantar tas emot. Rullstolen kostar 200€ och det som blir över har vi tänkt sätta på pennvässare, läroböcker och annat skolmaterial. Lättare då man själv är här på plats och kan påverka. Kontouppgifter etc. återkommer vi med i ett senare skede.




Nu väntar vi på Paresh som skall ta oss ut på Victoriasjön. Blir kul med vackra vyer och lite vind i håret. Vi skall dock försöka komma hem någorlunda tidigt i kväll eftersom vi idag får sällskap av ytterligare en volontär från Finland. Hon heter Julia och skall stanna här till Januari. Ser fram emot att få träffa henne.

2 kommentarer:

  1. Hej mina superfina duktiga praktikanter! Så roligt att följa mer er resa! Jag är bara då och då in på bloggen och kikar - men då scrollar jag bakåt i tiden och läser era äventyr... Ifall mejl inte når er så meddelar jag att ni är sturade i oktober. (Så nu, typ, kan ni göra "ingenting" under resten av tiden... ) Så roligt att Frida fått användning för sina teckenspråkskunskaper! :) Och jag blir nyfiken: är teckenspråket faktiskt så internationellt att det kan förstås också i Tanzania?!? Det visste - eller trodde - jag inte! Har du Frida en egen blogg...? Det har jag isf missat helt. Jag har bara denna bloggadress antecknad. Meddela den till mej så att jag kan få läsa den oxå.. Allt gott för resten av tiden! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra från dej! Bokstäverna och vissa tecken är de samma som i Finland men ganska stora skillnader finns det nog mellan Finland och Tanzania. Så mycket nytt har vi fått lära oss :) Frida har en egen blogg, du hittar den på adressen: http://sikusitini.wordpress.com. Du har mycket att läsa kan jag berätta ;) Hoppas allt är bra där hemma!

      Radera